top of page

Flere kampagner, flere muligheder: Hvorfor 2026 bliver et Influent år

  • Forfatters billede: ContentClub
    ContentClub
  • 24. nov.
  • 3 min læsning

Kolsquare har netop delt deres nye Influencer Market Study for Europa, og her er, hvad de selv skrev til os, da de sendte rapporten:


Forsiden på kolsquare market study billede af influenter

The report reveals significant findings shaping the future of the industry, such as:


72% of brands plan to increase influencer budgets in 2026


UGC, paid media, and long term partnerships are the top investment priorities


ROI remains the #1 challenge for marketers, but is improving year on year


Tech usage is rising, with 39% now using influencer marketing platforms


Ethics and transparency are now essential selection criteria


– Daniel Zacariotti, Kolsquare


Disse indsigter viser tydeligt, hvorfor influencer marketing ikke længere er et hobby projekt men en central del af annoncørernes strategier.


Her er nogle af de vigtigste pointer, som også bekræfter, hvorfor vi fra ContentClub står stærkt midt i udviklingen:


Annoncører vil bruge FLERE influenter – ikke færre


72 % af annoncører planlægger at øge deres influent marketing budget i 2026


75 % vil øge antallet af influenter, de arbejder med næste år


74 % af marketers øger allerede deres investeringer i influent marketing her i 2025


Flere penge, flere kampagner og flere muligheder for Influenter – det kan vi tydeligt mærke her hos os i ContentClub, alene i år er vi vækstet 230 procent.


Budgetterne flyttes fra gamle metoder over til Influenter


UGC, paid media og langsigtede partnerskaber er de største investeringsområder i 2026


Affiliate marketing falder – 34 % skærer i affiliate budgetterne


Betalt amplificering af influencer content er en af de største budgetstigninger


Altså: annoncører vil hellere betale Influenter end gamle performance systemer.


Billede af udviklingen på influent markedet i europa
Fra Kolsquare market study

Micro influenter er Europas superstjerner


86 % af marketers arbejder med micro Influenter


Micro Influenter er den mest brugte kategori i alle europæiske markeder


Annoncører vil have nye influenter


64 % af annoncører arbejder primært med nye influenter hvert år


I Italien vælger hele 37,5 % næsten udelukkende nye samarbejdspartnere


Influent poolen skal hele tiden fornyes, og det er præcis det, ContentClub leverer.


Short form video er alt – og det er influencer territorium


Short form er den største mulighed i 2026 ifølge marketers i hele Europa


TikTok bruges af 79 % (op fra 64 % i 2024)


Instagram ligger stadig #1 med 93 % adoption


Annoncører vil være dér, hvor publikum er – og dér sidder influenterne tungt på opmærksomheden.


Co creation overhaler sponsorerede opslag


64 % bruger co creation – det mest anvendte format i Europa


Sponsorerede opslag er stadig stærke (61 %), men ikke længere #1


Gifting bruges kun af 28 % – annoncører ved godt, at rigtigt indhold koster


Influenter er ikke “annoncetavler” de er indholdsproducenter, og annoncører investerer i deres kreativitet.


Influenter er ikke længere et sideprojekt – de er marketingmaskinen


46 % af annoncører bruger influenter content i paid media kampagner


49 % integrerer influenter med PR og kommunikation


Influenter er blevet en del af hele virksomhedens marketingstrategi – ikke kun SoMe.


Brands vil have autentiske, værdidrevne Influenter


“Authentic and values driven collaborations” er på top 3 i 2026


Det er præcis den slags profiler, som klarer sig bedst – og som ContentClub repræsenterer.


Influenter skaber performance – og tallene bakker det op


Engagement rate er stadig #1 KPI (70 %)


Reach (#2) og impressions (#3) ligger også hos influenterne


Performance målinger som ROI/ROAS (31 %) og konverteringer (32 %) stiger hurtigt i prioritet


Influenter driver både opmærksomhed og konverteringer.


Billede af udviklingen på influent markedet i europa
Fra Kolsquare market study

Med andre ord:


Hvis du stadig tror, du kan bygge et brand i 2026 uden influenter, så svar lige ærligt på: Hvilken planet bor du på? Europa går all in på Influenter, og annoncører, der ikke gør det samme, bliver overhalet af konkurrenterne på venstre bane. Kom nu. Der er ingen, der gider se endnu en perfekt reklamefilm. Forbrugerne vil se på ægte mennesker.


Læs vores andre blogs på www.contentclub.dk eller kontakt os for mere viden på collab@contentclub.dk


Læs hele rapporten her:


ContentClub logo

Kommentarer


bottom of page